گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن یا بازی سازی، به کارگیری عناصر و اصول بازی در محتواهایی است که ماهیت بازی نیستند. هدف از این کار انگیزه دادن به انجام کاری با ایجاد جذابیت و برانگیختن حس رقابت و مفرح بودن آن می باشد. در حالیکه در حالت عادی افراد تمایلی به انجام آن کار ندارند.
در حال حاضر از گیمیفیکیشن برای آموزش، برندسازی، فروش و .. استفاده می شود. در ادامه سعی می کنیم شما را با مواردی که در آن از گیمیفیکیشن استفاده می شود آشنا سازیم.
آموزش
شاید اولین موردی که گیمیفیکیشن به ذهن می رسد جهت آموزش باشد. زیرا معمولا آموزش و یادگیری بخودی خود خسته کننده می باشد. حال تصور کنید بچه هایی را که با هیجان در حال انجام یادگیری هستند! این می تواند بسیار جالب باشد که البته از طریق بازی سازی قابل تحقق می باشد!
اما این محدود به تنها بچه ها نیست. بسیاری شرکتها، موسسات، آموزشگاهها و … برای آموزش نیروهای خود از این راهبرد استفاده می کنند. حتی ارتش آمریکا نیز از این موضوع مستثنی نبوده و جهت پیدا کردن و تعلیم نیروهای خود گیمیفیکیشن را به کار می گیرد.
فروش
به هیجان آوردن مشتریان جهت خرید خدمات شما می تواند برایتان باور نکردنی باشد!! اما واقعی است! استفاده صحیح از گیمیفیکیشن خرید می تواند نه تنها منجر به خرید که منجر به ایجاد مشتریان وفادار شود! در یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۰ درصد از ۲۰۰۰ شرکت برتر فوربز قصد استفاده از گیمیفیکیشن برای فروش دارند!
فروش شکلاتهایی که در آن جایزه قرار داده شده است یکی از جمله موارد اولیه و موفق بوده است که در آن نه تنها طعم شکلات که هیجان اینکه در این خرید چه جایزه ای نسیب خریدار می شود بهانه خرید شکلات بوده است. همچنین استفاده از استراتژیهایی مانند آنچه برخی شرکتها مانند اپل برای ایجاد انگیزه در خرید آخرین محصولات و بروز بودن مشتریان بکار می گیرند، نمونه های خوبی از بازی سازی در جهت خرید بیشتر می باشد.
در حال حاضر وجود IT باعث شده است که بازیهای به مراتب جذاب تری برای ایجاد هیجان در خرید ایجاد کرد و نیز وجود شبکه های اجتماعی می تواند بسادگی این بازیها را همه گیر نماید!
بازیهایی که در آن خرید بصورت یک نیاز برای به ثمر رسیدن اهداف بازی می شود!
برندینگ
استفاده از گیمیفیکیشن برای برندینگ و معرفی سازمان به عموم جامعه به مراتب می تواند تاثیر گذارتر از روشهای سنتی مانند کاتالوگ، بنر و تلویزیونهای شهری باشد!
وقتی نام سازمان و برند شما در کنار یک بازی ساده و هیجان انگیز قرار گیرد باعث می شود که همزمان با بازنشر بازی در جامعه برند شما نیز شنیده شود مخصوصا که جایزه هایی برای کسانیکه این بازی را انجام داده و آنرا به اتمام رسانده اند، در نظر بگیرید!
یک نمونه موفق در این زمینه شرکت M&M می باشد که با طراحی یک بازی ساده “پیدا کردن چوب شور در بین آب نباتها” توانست در مدت کوتاهی ۲۵۰۰۰ لایک در صفحه فیس بوک خود داشته باشد! یا شرکت Nike که با ایجاد یک بازی مرتبط با لوازم ورزشی اش زمینه ایجاد ارتباط بین مشتریانش را فراهم کرده است.
شما نیز می توانید با طراحی یک بازی ساده نه تنها خرید کردن محصولات و خدمات خود را جذاب تر نمایید، بلکه برند خود را نیز به افراد بیشتری بشناسانید!
با عرض سلام میتوانید تعدادی از انواع این بازی را برای من ارسال نمایید ممنون میشم
برخی مثالها در متن آورده شده، آیا کاربرد خاصی مد نظرتون هست که می خواید بدونید چه بازیهایی میشه براش تعریف کرد؟